Alexandru Buzea, copilul desenator

De Iulia Călin şi Teo Nedelcu

Are 31 de ani, statura mijlocie, părul blond. Alexandru Buzea face desene animate de la 12 ani. Teoretic. Practic, „de cînd se ştie”.

Cu casca de la scuter în mînă, Alexandru zîmbeşte timid. Se îndreaptă spre terasa “ Que Pasa ”, locul unde pare să-şi petreacă majoritatea timpului liber, cîntînd cu trupa lui The Pixels. Muzica este doar un hobby, în comparaţie cu animaţia.

Numele nu i se găseşte uşor pe Google, deşi multe proiecte îi poartă numele. Desenele animate l-au ajutat să rămînă copil, şi in acelaşi timp i-au deschis ochii pentru a vedea o lume condusă de probleme şi bani. ”Am vrut independenţă financiară şi animaţia mi-a oferit asta. Trebuia să trăiesc.”

S-a născut într-o familie- echipă, mama se ocupa de decorurile animaţiilor, tatăl regizor de animaţie, iar fratele său urmează aceeaşi direcţie. Cei doi fraţi erau si ei mici personaje în desenul animat preferat al părinţilor.

“Nu m-aş vedea lucrînd la altceva,am fost exmatriculat pentru asta, lucram toată noaptea la desene şi nu mai ajungeam la şcoală” . Gesturile lui prind viaţă. Mişcările mîinilor mimează fiecare etapă a unui “desen” , în timp ce privirea concentrată pare să fie în completarea celor spuse.

“Animator, asta sunt eu, stilizator ,intermediarist şi iar stilizator” , ei sunt oamenii care fac echipă pentru fiecare secundă de animaţie. Alex dezvăluie pas cu pas micile legi ale animaţiei precum exagerarea si anticipaţia de exemplu. Spulberă mitul conform căruia, pentru a lucra ca animator, talentul la desen este esenţial.

Animatorul este actorul care joacă personajul din desen.

”Un animator nu trebuie sa fie un bun desenator, el trebuie sa gandească şi să simtă mişcarea. Recunoaşte că e o slujbă titanică, unde nu ai cum să rezişti fără să-ţi placă cu adevărat”.

Este motivat de rezultatul ultim, finalul oricărui proiect, în momentul în care totul s-a asamblat precum un puzzle.

Preferă animaţia europeană, în special cea rusă, în defavoarea celei americane, prima dintre ele fiind mult mai alertă după părerea lui. Pronunţă numele de Disney: ”E mare si tocmai de aceea nu ai cum sa imiţi stilul-o dai in bară” . Alexandru, împreună cu cei cu care lucrează, VastAnimation, şi-au format stilul independent de ceea ce oferea animaţia pînă atunci. Se bazează pe inovaţie. Lucrează pe “desen” 2D, 3 D-ul find prea puţin ofertant.

Alexandru vorbeşte despre experienţa profesională în “televiziune”. A lucrat pentru videoclipul Nicolei, cel al lui Cheloo- Smoke Flow şi în prezent lucrează pentru MediaPro. A realizat clipurile publicitare pentru diverse brand-uri. Nu pune accentul pe proiectele din trecut, se concentrează pe cele ce vor urma.

Căutîndu-l pe Gopo

Ia o pauză în care un zîmbet subtil îi apare pe faţă: ” am planuri mari”. Revine, amintindu-şi de AnimaFilm , studioul specializat în realizarea desenelor animate, locul de munca al parintilor. Urme clare de regret se aud în vocea lui. Îi e dor de locul lui de joacă unde putea privi ore în şir cum se fac desenele.

Mîinile par să ia o pauză şi se aşază încet şi discret pe masă. E dezamagit de prăbuşirea AnimaFilmului:

”E o chestie tipic românească. Nu păstrăm ce avem şi cînd întîlnim probleme nu facem nimic să ieşim de acolo. Şi aici vorbim de un minimum de voinţă”.

E intrigat de situaţia actuală a studioului, condus de oameni ce preferă să cîştige bani doar din închirierea spaţiului. Lasă desenele să moară. Un proiect de animaţie promovat corect ar ridica lucrurile. Vorbeşte despre desene animate ca despre un “produs” care nu va muri niciodată,atîta timp cît vor exista copiii. Tonul vocii se schimbă. Provocarea cea mare este să “cîştige” AnimaFilmul şi să-l restaureze. Il vrea pe Gopo înapoi. Desenele animate româneşti au nevoie din nou de o casă şi o familie, animaţia fiind deja underground în România.

Animaţia underground

Un al doilea proiect pe care se simte dator să-l înceapă e o şcoală de vară pentru animatori,în cadrul AnimaFilmului. Domeniul simte lipsa unor artişti desenatori şi şcoala de vară ar rezolva asta. ”Fondurile europene mi-ar fi de mare ajutor”. Experienţele avute cu copiii la Bucureşti si la Campulung Muscel,unde Alexandru le-a arătat cum pot face si ei desene,l-au ajutat să vadă potenţialul existent în copii. Filmuleţele la care au lucrat cei mici pot fi văzute pe siteul uma.ro.

Două ore au trecut repede. Alexandru işi cere scuze. Timpul nu îi e cel mai bun prieten şi cu oarecare greutate se ridica de pe canapea, lăsînd în urmî ultima gură de bere din sticlă. Cu casca în mînă, porneşte la fel de liniştit cum şi-a făcut apariţia.

Anunțuri

One response to “Alexandru Buzea, copilul desenator

  1. Pingback: Strangers on the Net » Premieră: librărie de BD în România

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s