Ionuţ Părăuşanu: „În natură se vieţuieşte, la oraş se supravieţuieşte”

De Ioana Constantin

Ionuţ Părăuşanu este omul care a creat cea mai mare comunitate online în domeniul ecologic. A început în vara anului 2007 prin realizarea proiectului Ecosemnal, care are în prezent 40 de site-uri şi a continuat cu Ecomagazin, Ecosapiens, Naturalist şi Ecopedia.

Vorbeşte cu plăcere despre Ecosemnal şi despre ecologie.

După aproape doi ani de existenţă a reuşit proiectul Ecosemnal să îndeplinească măcar jumătate din misiune?

Ecosemnal a reuşit să facă lucruri pe care nu mi le-am propus, în schimb sunt şi altele pe care nici nu le-am început, deşi au fost printre primele idei de acţiune online.

A ajutat Internetul mai mult decât presa scrisă?

Online-ul are avantaje deosebite în faţa materialelor tipărite, în online poţi căuta şi poţi găsi mult mai repede informaţia dorită, poţi interaţiona mult mai uşor cu autorii materialelor şi cu alte persoane.

Poţi prezenta materiale informative sub mai multe forme: text, foto, video, fără limite de caractere, cum e într-o publicaţie tipărită care nu poate publica materiale stufoase cum sunt pdf-urile. La aproximativ 450.000 de vizitatori lunari pe site-urile de mediu create cred că am ajutat mai mult decât orice ziar sau revista tipărită din România.

Cine sunt oamenii care lucrează pentru Ecosemnal?

Foarte multe persoane s-au arătat interesate de a participa la dezvoltarea Ecosemnal, dar pentru a putea valorifica integral această dorinţă de participare mai avem nevoie de oameni dedicaţi pentru a coordona activităţile şi contribuţiile acestora.

Sunt implicaţi oameni de toate vârstele, însă majoritatea sunt tineri aşa cum este şi Internetul.

Ritmul de înscriere al voluntarilor şi membrilor este din ce în ce mai mare, în fiecare zi din ce în ce mai mulţi copii devin adolescenţi responsabili.

Cât de greu se obţin sponsorizările şi mediatizarea pentru evenimentele ecologice?

Sponsorizările pentru concursul Naturalist – Educ şi informez în mediul meu înconjurător le-am primit uşor pentru că oferta noastră pentru promovarea sponsorilor a fost destul de generoasă şi nu am cerut decât să ofere premii pentru participanţi.

Într-o lume agitată în care tăiem copacii din parcuri pentru a construi în schimb terase şi cafenele cum reacţioneaza oamenii faţă de un proiect ecologic ? Există un interes real sau mai degrabă pentru unii este o fiţă să spună că sunt eco?

Fiţă eco nu există, este doar închipuită de cei care nu au nicio legătură cu natura şi protecţia mediului pentru a-şi explica atitudinile şi intervenţiile ecologiştilor. Nimeni nu spune că este ecologist doar pentru că aşa este cool, o spune pentru că este convins că măsurile ecologice îşi găsesc rostul în societate. Există totuşi diferenţe de nuanţă, există ecologişti observatori, superficiali sau leneşi care nu ne sunt de prea mare ajutor.

Poluare

Implicarea vedetelor ajută în problemele mediului înconjurător, oferă ele un impuls publicului larg?

În funcţie de reputaţia vedetei unele ajută , iar altele mai mult strica. S-ar putea să existe şi un efect nociv prin introducerea ecologiei în lumea mondenă.

Între lumea agitată a oraşului şi liniştea naturii presupun că preferi cea de-a doua variantă , şi totuşi cum se echilibrează cele două în puzzle-ul supravieţuirii?

Eu cred că în natură se vieţuieşte, iar la oraş se supravieţuieşte.

Cine este de fapt omul Ionuţ Părăuşanu şi ce face el dincolo de pasiunea pentru ecologie ?

Am venit în Bucureti de la ţară, de undeva din judeţul Vâlcea, după ce am poposit patru ani în Sibiu , unde am făcut liceul Gheorghe Lazăr. Aici am întâlnit pasiunea pentru web , mai exact pentru optimizare şi promovare web, apoi am ales să o aplic într-un domeniu care îmi place şi care aduce satisfacţii foarte mari. Îmi mai place agricultura ecologică , aş vrea la un moment dat să mă întorc acasă şi să o practic.

Cât de primitor este Bucureştiul cu lumea lui agitată pentru un ecologist?

Îmi e indiferent . Nu e cea mai primitoare adunătura de oameni , dar nici nu mă plâng .

Care este locul preferat din România ?

La ţară , acolo unde am copilărit , e o poiană numită Iepuran de care mă leagă foarte multe amintiri . Acolo mi-ar plăcea să mă întorc cândva .

Crezi ca ai putea să renunţi vreodată la proiectul Ecosemnal?

Nu m-am gândit la asta , dar dacă o să îl las vreodată o să îl las pe mâini bune . Trebuie să continue !

Te gândeşti la vreun proiect ecologic online care să se alăture celorlate?

Mă gândesc la foarte multe , întotdeauna am patru-cinci proiecte în lucru sau „ în gândire ” . EcoTV ar putea deveni cel mai promiţător dintre ele , colectaredeseuri.ro , o platformă cu hărţile şi coordonatele GPS pentru toate punctele de colectare din România.

Foto: Naturalist.ro

3 responses to “Ionuţ Părăuşanu: „În natură se vieţuieşte, la oraş se supravieţuieşte”

  1. Ar trb sa fiti mai atenti la greseli de limba si gramaticale. daca vreti sa fiti jurnalisti, e imp. asta. ionut nu zice aici mare lucru,dar e un om cunoscut in ecologie in romania.

  2. Articolul acesta ar trebui sa traga un semnal de alarma. Ma bucur ca exista si astfel de oameni, ca Ionut Parausanu, care se preocupa de problemele cu adevarat importante.

  3. florentina mihalache

    Buna, imi este drag faptul ca existi si ca tine si prin tine vorm mai exista si alte persoane, ceea ce nu e lucru putin intr-o societate atinsa de oaresce boli si virusi.
    Imi pare bine de cunostinta.

Lasă un răspuns

